Friday, November 13, 2015

မဂၢင္ရွစ္ပါးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍



မဂၢင္ရွစ္ပါးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
လမ္းခရီးကို ပါဠိလို မဂၢ-ဟု ေခၚပါသည္။ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ ေရာက္ရန္အေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ လမ္းစဥ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မဂၢရွစ္ပါး ျမတ္တရားကိုလည္း မဂၢ-ဟု ေခၚပါသည္။ ထိုမဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ ေရာက္ရန္အေၾကာင္း လမ္းစဥ္ေကာင္း၏ အစိတ္အပိုင္း အဂၤါရွစ္ပါးကို မဂၢ+အဂၤ=မဂၢဂၤ=မဂၢင္-ဟု ေခၚပါသည္။
ထိုမဂၢင္ရွစ္ပါးမွာ
() သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္ = မွန္ကန္ေသာ ဉာဏ္အျမင္၊
(
) သမၼာသကၤပၸမဂၢင္=မွန္ကန္ေသာအၾကံအစည္၊
(
) သမၼာဝါစာမဂၢင္=မွန္ကန္ေသာစကား၊
(
) သမၼာကမၼႏၲမဂၢင္= မွန္ကန္ေသာအလုပ္၊
(
) သမၼာအာဇီဝမဂၢင္= မွန္ကန္ေသာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈ၊
(
) သမၼာဝါယာမမဂၢင္= မွန္ကန္ေသာ အားထုတ္မႈ လံုးလဝီရိယ၊
(
) သမၼာသတိမဂၢင္= မွန္ကန္ေသာ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့မႈ၊
(
) သမၼာသမာဓိ= မွန္ကန္ေသာ တည္ၾကည္မႈ တို႔ျဖစ္၏။

ထိုတြင္ () သမၼာဒိ႒ိ-ဟူသည္ သစၥာေလးပါးကို သိေသာ ဉာဏ္ အျမင္ကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာသကၤပၸ-ဟူသည္ ဝတၳဳကာမ၊ ကိေလသာ ကာမတို႔မွ လြတ္ေျမာက္လိုေသာအႀကံ၊ သူတစ္ပါးတုိ႔ကို မပ်က္စီးေစ လိုေသာ အၾကံ၊ မညႇဥ္းဆဲလိုေသာအၾကံကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာဝါစာ- ဟူသည္ မုသာ-မိတ္ခြဲ-ဆဲေရး-ၿပိန္ဖ်င္းဟူေသာ ေလးသင္းေသာ ဝစီကံ တို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာကမၼႏၲဟူသည္ သက္သတ္-ခိုးမႈ-ကာေမသုဟူေသာ သံုးခုေသာ ကာယကံတို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈကို ဆိုလို၏။
(
)သမၼာအာဇီဝ-ဟူသည္ အထက္ပါ ကာယကံသံုးပါး၊ ဝစီကံေလးပါးဟူေသာ ဒုစ႐ိုက္ခုနစ္ပါးတို႔ျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္မႈကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာဝါယာမ-ဟူသည္ မျဖစ္ေသးေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို မျဖစ္ေစရန္၊ ျဖစ္ၿပီးေသာ အကုသိုလ္တရား တုိ႔ကို ပယ္ရန္၊ မျဖစ္ေသးေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို ျဖစ္ပြားေစရန္၊ ျဖစ္ၿပီးေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို တိုးတက္ျဖစ္ပြားေစရန္ အားထုတ္မႈကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာသတိ-ဟူသည္ ကိုယ္ကာယ၌ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခံစားမႈ၌ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စိတ္၌ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ နီဝရဏစေသာ တရားတို႔၌ေသာ္လည္းေကာင္း မိမိစိတ္ တည္ေနေစရန္ မေမ့မေလ်ာ့ေနျခင္းကို ဆိုလို၏။
(
) သမၼာသမာဓိ- ဟူသည္ ပထမစ်ာန္၊ ဒုတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္၊ စတုတၳစ်ာန္တို႔ကို ဆိုလို၏။
ထိုမဂၢင္ရွစ္ပါး ျမတ္တရားတို႔ကို သေဘာတူရာေပါင္း၍ အုပ္စုဖြဲ႔သည္ရွိေသာ္ သီလကၡႏၶ (သီလအုပ္စု) သမာဓိကၡႏၶ (သမာဓိ အုပ္စု) ပညာကၡႏၶ (ပညာအုပ္စု)ဟု သံုးခုျဖစ္လာ၏။
ထိုတြင္ သမၼာဝါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီဝ-ဟူေသာ မဂၢင္သံုးပါးသည္ ေရွာင္ၾကဥ္အပ္ေသာေၾကာင့္ ဝိရတီမည္၏။ သီလ သေဘာရွိသျဖင့္ သီလအစု၌ ေရအပ္ေသာေၾကာင့္ သီလကၡႏၶမဂၢင္ ဟု ေခၚ၏။
သမၼာဝါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ-ဟူေသာ မဂၢင္သံုးပါးကို သမာဓိကၡႏၶမဂၢင္ ဟု ေခၚ၏။ (သမာဓိသည္ မိမိ၏သေဘာအားျဖင့္ တည္ၾကည္မႈ မရႏိုင္၊ သတိ ဝီရိယတို႔၏ အေထာက္အပံ့ရမွသာ တည္ၾကည္မႈ ရႏုိင္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝါယာမ သတိ-တို႔ကို ေလ်ာ္ေသာအေနအားျဖင့္ သမာဓိ၌ သြင္းယူသည္။)
သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ-ဟူေသာ မဂၢင္ႏွစ္ပါးကို ပညာကၡႏၶမဂၢင္ ဟု ေခၚ၏။ (သမၼာဒိ႒ိ-ဟူေသာ ပညာသည္ မိမိ၏သေဘာအားျဖင့္ အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱဟု အာ႐ံုကို ဆံုးျဖတ္ျခင္းငွါ မစြမ္းႏုိင္၊ သမၼာသကၤပၸ ဟူေသာ ဝိတက္က အာ႐ံုသို႔ ေရွ႕႐ႈတင္ေပးမွ (ဝါ) အာ႐ံုကို တီးေခါက္ေပးမွ ဆံုးျဖတ္ျခင္းငွါ စြမ္းႏို္င္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ပညာႏွင့္တူေသာ အေနအားျဖင့္ သမၼာသကၤပၸကို သမၼာဒိ႒ိႏွင့္အတူ ပညာကၡႏၶာ၌ သြင္းယူသည္။
(
ပဏ္၊႒၊ ၁၊၂၆၀။ အဘိ၊႒၊၂၊၈၅)
ထိုမဂၢင္ရွစ္ပါးတို႔တြင္ဝိရတီေယာ ပန တိေႆာပိ ေလာကုတၱရ စိေတၱသု သဗၺထာပိ နိယတာ ဧကေတာဝ လဗၻႏၲိ၊ ေလာကိေယသု ပန ကာမာဝစရကုသေလသုေသြဝ ကဒါစိ သႏၵိႆႏၲိ ဝိသံု ဝိသံု။ဟူေသာ သဂၤဟပါဠိႏွင့္အညီ မဂ္မရမီ ပုဗၺဘာဂမဂ္ဟု ဆုိအပ္ေသာ ေလာကီဘက္၌ ရွစ္ပါးလံုး တစ္ၿပိဳင္နက္ တစ္ခ်ိန္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ၾကကုန္။ အသီးအသီး တၿပိဳင္နက္ တြဲဖက္ျဖစ္ေပၚႏိုင္သမွ်သာ တြဲဖက္ျဖစ္ေပၚႏိုင္ၾကကုန္၏။ ေလာကုတၱရာသို႔ ေရာက္ေသာအခါ၌ ကား တၿပိဳင္နက္ တစ္ခ်ိန္တည္း ရွစ္ပါးလံုး တြဲဖက္ျဖစ္ေပၚၾက၏။
ေသာတာပတၱိမဂ္၏ ေရွးအဖို႔ျဖစ္ေသာ ပုဗၺဘာဂမဂ္၌ကား ဝိရတီ ဟု ဆိုအပ္ေသာ သီလမဂၢင္သံုးပါးသည္ အာ႐ံုမတူေသာေၾကာင့္ တၿပိဳင္နက္ မျဖစ္ႏိုင္ၾကကုန္။ ဝစီဒုစ႐ိုက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္ခိုက္ သမၼာဝါစာ သာျဖစ္၍ သမၼာကမၼႏၲ-စသည္ မျဖစ္။
ဤသို႔လွ်င္ သီလမဂၢင္သံုးပါးသည္ အခ်င္းခ်င္း တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး အာ႐ံုကြဲျပားသျဖင့္ ေလာကီဘက္၌ တၿပိဳင္နက္ အတူတကြ မျဖစ္ႏုိင္ၾက႐ံုမက ဝိပႆနာ႐ႈပြားခိုက္တြင္လည္း အာ႐ံုခ်င္းမတူေသာ ေၾကာင့္ ပါဝင္ျခင္းမရွိၾက။ မွန္၏။ ယင္းသီလမဂၢင္သံုးပါးသည္ ေလာကီစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲခိုက္ မလြန္က်ဴးအပ္ေသာ ဝတၳဳကို အာ႐ံုျပဳ၏။ ဝိပႆနာ႐ႈပြားရာတြင္ကား ႐ုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတို႔ကိုသာ ႐ႈပြားရသျဖင့္ က်န္မဂၢင္ငါးပါးသာ ျဖစ္ေပၚၾက၏။
ထိုသို႔ မဂၢင္ငါးပါးသာ ရွိေသာေၾကာင့္ ပုဗၺဘာဂမဂ္ကို ပၪၥဂႋကမဂ္ဟု ေခၚ၏။
ထိုသို႔ မဂၢသစၥာကို ပြားမ်ားအားထုတ္ရာတြင္ အရိယာမဂ္ကို မရမီ ေရွ႕အဖို႔၌ မဂၢင္ငါးပါးကိုသာ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္ၾကေသာ္လည္း ေလာကုတၱရာမဂ္ အခိုက္အတန္႔သို႔ ေရာက္ေသာအခါတြင္မူ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို သမုေစၧဒဝိရတီျဖင့္ အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္လိုက္ သျဖင့္ ဝိရတီသံုးပါးဟု ေခၚဆိုအပ္ေသာ သီလမဂၢင္သံုးပါးသည္ အတူတကြ ပါဝင္လာ၍ မဂၢင္ရွစ္ပါး အျပည့္အစံု ျဖစ္ေလေတာ့သည္။
(
ဗုဒၶဘာသာလက္စြဲက်မ္း၊ ဒု၊ ၆၅၈)
မွတ္ခ်က္။ ။၂၀၀၈-ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလထုတ္ ျမတ္ပန္းရဂံုတြင္ ပါရွိေသာ ဘိကၡဳသုည၊ ဘားအံ- မဂၢင္ကိစၥ အေမးေျဖမွေကာက္ႏွဳတ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

No comments: