Wednesday, November 11, 2015

မံုရြာၿမိဳ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းအက်ဥ္း

မံုရြာၿမိဳ႕ ေနာက္ခံသမုိင္းအက်ဥ္း
မံုရြာၿမိဳ႕သည္ စစ္ကုိင္းတုိင္းေအာက္ပုိင္း၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ အေရွ႕ဖက္ကမ္းတြင္ တည္ရွိသည္။ ပထဝီဝင္အေနအထား အားျဖင့္ ေျမာက္လတၱီက်ဴ ၂၁ဒီဂရီ ၆မိနစ္မွ ၂၂ဒီဂရီ ၁၈မိနစ္ၾကားတြင္လည္းေကာင္း၊ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီက်ဴ ၉၅ဒီဂရီ ၈မိနစ္မွ ၉၅ဒီဂရီ ၂၃မိနစ္အၾကား ဆံုခ်က္ေပၚတြင္လည္းေကာင္း တည္ရွိသည္။ မံုရြာၿမိဳ႕နယ္မွာ အက်ယ္အဝန္းအားျဖင့္ ၂၆၆ဧရိယာ စတုရန္းမိုင္ရွိသည္။ ၁၈၉၁တြင္ မံုရြာရပ္ကြက္ႏွင့္ ေလွကူးရပ္ကြက္ဟူ၍ (၂)ခုရွိရာမွ (၂၀၀၅)ခုႏွစ္တြင္ ရပ္ကြက္ေပါင္း(၂၄)ခုထိ ရွိလာခဲ့သည္။ မံုရြာၿမိဳ႕သည္ ဧရာဝတီျမစ္ႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဆံုရာအရပ္မွ မုိင္(၅၀)ကြာေဝးၿပီး ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ (၂၆၇)ေပခန္႕တြင္ရွိသည္။ ေျမမ်က္ႏွာျပင္ အေနအထားအားျဖင့္ အေရွ႕ဖက္မွ အေနာက္ဖက္သုိ႕ ေျပျပစ္သည္ ဆင္ေျခေလ်ာ ရွိသည္။ အေရွ႕ဖက္ပုိင္းတြင္ က်ီဝန္ေတာင္၊ ေတာင္တစ္လံုးေတာင္၊ ေက်ာကၠာေတာင္၊ ေရႊျမင္တင္ေတာင္မ်ား သြယ္တန္းလွ်က္ ရွိၿပီး ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ က်န္ေဒသမ်ားမွာ ေျပျပစ္စြာ လႈိင္းထလွ်က္ရွိေသာ လြင္ျပင္ေဒသမ်ားျဖစ္သည္။
ေျမဆီလႊာအေနျဖင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဝွမ္းတစ္ေလွ်ာက္ႏွင့္ ေတာင္ဖက္ပုိင္းေရေဝေဒသမ်ားတြင္ ႏံုးေျမ၊ ႏံုးစနယ္ေျမမ်ား ေတြ႕ရွိရသည္။ အေရွ႕ဖက္ ပုိင္းတြင္ ေက်ာက္စရစ္ေျမကုိ ေတြ႕ရၿပီး အလယ္ပုိင္းတြင္ စနယ္ေျမ၊ ေျမနီသဲဝန္းမ်ား ရွိ၏။ ႏွစ္စဥ္ပ်မ္းမွ်အပူခ်ိန္ ၈၁.၆ ဖာရင္ဟုိက္ရွိ၍ မုိးေရခ်ိန္ ၃၅လက္မ မွ ၄၅လက္မအတြင္းရွိသည္။ ေႏြအခါတြင္ ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕၍ မုိးအခါတြင္ မုိးနည္းပါးၿပီး ေဆာင္းအခါတြင္ ေအး၍ ေျခာက္ေသြ႕ေသာ ရာသီဥတုရွိသည္။ အပူပုိင္းစတက္ျမက္ခင္းရာသီဥတုမ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ေျခာက္ေသြ႕၍ သဲကႏၱာရဆန္ေသာ ရာသီဥတုမ်ဳိးျဖစ္သည္။
(၁၉)ရာစုႏွစ္အကုန္ (၂၀)ရာစုႏွစ္ဆန္းစအထိ မံုရြာၿမိဳ႕၏ ျဖစ္ေပၚတုိးတက္မႈ အစဥ္ကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္ေသာ္
၁။ မံုရြာသည္ ပုဂံေခတ္တြင္ သာမန္ရြာတစ္ရြာျဖစ္ခဲ့ၿပီး အင္းဝေခတ္အလယ္ပုိင္း (၁၆)ရာစုႏွစ္အထိ ထင္ရွားေပၚလြင္ျခင္း မရွိေပ။
၂။ မံုရြာႏွင့္ေလွကူးရြာသည္ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ အေရွ႕ဖက္ကမ္းတြင္ လမ္းတစ္လမ္းသာျခားသည္။ ရြာခ်င္းဆက္စပ္ေနသည့္ ရြာႏွစ္ရြာျဖစ္ၿပီး အလံုၿမိဳ႕ ေအာက္တုိက္မွာ အပါဝင္ျဖစ္ကာ ရြာသူႀကီး ႀကီးစုိးစီရင္သည္။
၃။ အင္းဝေခတ္ေႏွာင္း (၁၈)ရာစု ပထမႏွစ္ဝက္မွစ၍ စည္ကားတုိးတက္လာရာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္းတြင္ ၿမိဳ႕ဟု ေခၚစမွတ္ျပဳလာၾကသည္။ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ျဖစ္ကာ စည္ကားဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လာသည္။
၄။ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အဂၤလိပ္တုိ႕ သိမ္းယူၿပီးေနာက္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအရ လမ္းဆံုလမ္းခြျဖစ္၍လည္းေကာင္း၊ စစ္ေရးအရ အခ်က္အခ်ာျဖစ္၍လည္းေကာင္း၊ (၁၈၈၈)တြင္ အေရးပုိင္ရံုးကုိ အလံုၿမိဳ႕မွ မံုရြာသုိ႕ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး (၂၅-၄-၁၈၈၈) တြင္ ျမဴနီစီပါယ္အဖဲြ႕ဖဲြ႕ကာ(ခရုိင္)ၿမိဳ႕ျဖစ္လာၿပီးေနာက္ တဟုန္ထုိး တုိးတက္လာသည္။
၅။ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏အေရွ႕ဖက္ အေနာက္ဖက္ ေတာင္ဖက္ ၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခ်က္အခ်ာက်သည္။ အထက္ခ်င္းတြင္းေဒသသုိ႕ သြားေရာက္သည့္ ေရလမ္းခရီး၏ တံခါးေပါက္ျဖစ္သည္။
၆။ မံုရြာနယ္ႏွင့္ ဝန္းက်င္ၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွာ စုိက္ပ်ဳိးဧကမ်ားၿပီး ထြက္ကုန္သီးႏွံ ၾကြယ္ဝ၍ ေနာက္ခံစီးပြားေရးအင္အား ေကာင္းသည္။
၇။ ေရေဘး၊ မီးေဘး၊ စစ္ေဘး အလီလီႀကံဳေတြ႕ရေသာ္လည္း မံုရြာသားမ်ားသည္ ၿမိဳ႕ခ်စ္မ်ားျဖစ္၍ ေန႕ခ်င္းညခ်င္း ၿမိဳ႕ကုိ ျပန္လည္ထူေထာင္ၾကၿမဲျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဆရာအံ့ေမာင္က မီးတြင္းဆင္းသက္၊ လွသစ္တက္သည့္၊ နတ္ငွက္ပမာ၊ ၿမိဳ႕မံုရြာ ဟု တင္စားဖြဲ႕ဆုိဖူးပါသည္။
၈။ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် ပညာေရး၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာႏွင့္ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရး တုိ႕လည္း ဖူးပြင့္ေဝျဖာလာပါေတာ့သည္။
ေရႊစည္းခံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး(မံုရြာၿမိဳ႕)
မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၇)ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္(၉)ရက္ ေဂါတမဘုရားရွင္လက္ထက္ ဘုရားရွင္ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ကာလ-
သာဝတၳိျပည္ ေကာသလမင္းႀကီး၏ ေတာင္းဆုိခ်က္အရ ကပိလဝတ္ျပည္ သာကီဝင္မ်ဳိး မဟာနာမ္မင္းသည္ ၄င္းႏွင့္ နာဂမု႑ာကၽြန္မမွ ဖြားသည့္ ဝါသဘခတၱိယာမည္ေသာ သတုိ႕သမီးကုိ ေပးဆက္လုိက္သည္။ ေကာသလမင္းႀကီးႏွင့္ ဝါသဘခတၱိယာမိဖုရားတုိ႕မွ ေရႊအဆင္းရွိေသာ သားေတာ္တစ္ပါးဖြားျမင္သည္။ ဝိဋဋဴဘမင္းသားဟူ၍ အမည္ရေလသည္။ ငယ္စဥ္ကပင္ စစ္သူႀကီးရာထူးကုိ ခံယူခြင့္ရခဲ့၏။ ဝိဋဋဴဘအရြယ္ေရာက္လွ်င္ မယ္ေတာ္၏အဖုိးအဖြား ေဆြမ်ဳိးအႀကီး အကဲမ်ားကုိ ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ရန္ ကပိလဝတ္ျပည္သုိ႕ သြားေလသည္။ သာကီဝင္မင္းမ်ားသည္ အဖုိးအဖြားဦးရီးမ်ားကုိသာ ကန္ေတာ့ခံေစၿပီး ဝိဋဋဴဘေအာက္ငယ္ေသာ သာကီဝင္မင္းသားမ်ားကုိမူ ဇနပုဒ္အရပ္သုိ႕ပုိ႕၍ ေရွာင္ေနၾကေစသည္။ ကၽြန္မ၏ သားျဖစ္၍ ရွိခုိးရန္ မသင့္ဟု ယူဆခဲ့ၾကၿပီး ပဏၰာလက္ေဆာင္မ်ားျဖင့္သာ ပူေဇာ္သကၠာရ ျပဳၾကကုန္၏။
ဝိဋဋဴဘ၏ မင္းခ်င္းေယာကၤ်ားတစ္ဦး လက္နက္ေမ့က်န္၍ ျပန္ယူစဥ္ ဝိဋဋဴဘထုိင္ခဲ့ေသာ မင္းကြန္း(ဗုိလ္တဲ)ရွိ ပ်ဥ္ခ်ပ္ အခင္းေနရာကုိ ကၽြန္မတစ္ေယာက္က ေရႏွင့္ေရာေသာ ႏုိ႕ရည္ျဖင့္ ေဆးေၾကာေနသည္ကုိ ျမင္ေတြ႕လုိက္ရေပသည္။ ဝါသဘခတၱိယာ သတုိ႕သမီးသည္ မဟာနာမသာကီဝင္ႏွင့္ နာဂမု႑ာမည္ေသာ ကၽြန္မမွ ဖြားျမင္သူျဖစ္ၿပီး ကၽြန္မ၏သား ဝိဋဋဴဘအား ဆဲေရးေနသည့္ အသံမ်ားကုိလည္း ၾကားလုိက္ရေပသည္။ ဝိဋဋဴဘလည္း ယမ္းမီးပံုက် အမ်က္ေဒါသ ေျခာင္းေျခာင္းထလ်က္ "ဤသာကီဝင္တုိ႕သည္ ငါထုိင္ခဲ့ေသာ ပ်ဥ္ခ်ပ္အခင္းေနရာကုိ ေရေရာေသာ ႏုိ႕ရည္ျဖင့္ ေဆးေစဦး၊ ငါ မင္းျဖစ္လွ်င္ သာကီဝင္တုိ႕၏ လည္ေခ်ာင္းေသြးကုိ ယူ၍ ငါထုိင္ေသာ ပ်ဥ္ခ်ပ္ကုိ ေဆးမည္" ဟု ဆံုးျဖတ္ကာ ရန္ၿငိဳး ထားေလသည္။
ဤအေၾကာင္းစံုကုိ ဝိဋဋဴဘႏွင့္တကြ အေျခြအရံ ဗိုလ္ပါမွဴးမတ္တုိ႕မွတဆင့္ ေကာသလမင္းႀကီး၏ ေရႊနားေတာ္သုိ႕ ေပါက္ၾကားကာ အုတ္အုတ္က်က္က်က္ ျဖစ္သြားေပေတာ့သည္။ သာကီဝင္မင္းမ်ဳိးဘုရားရွင္ႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးအဆက္အႏြယ္ ေတာ္စပ္ခ်င္ေသာ ေကာသလမင္းႀကီးလည္း အရွက္တကဲြ အက်ဳိးနည္းရေလေတာ့သည္။ အရွင္ဘုရားတုိ႕၏ ေဆြမ်ဳိးတုိ႕သည္ ကၽြန္မ၏သမီးကုိ တပည့္ေတာ္အား ေပးဆက္၏။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ဝါသဘခတၱိယာမိဖုရားအား သားႏွင့္အတူ ေပးထားေသာ အသံုးကံေၾကြး ရုပ္သိမ္းၿပီး ကၽြန္ ကၽြန္မတုိ႕ ရထုိက္သမွ်ကုိသာ ေပးထားပါသည္ဟူ၍ ေလွ်ာက္၏။ ဘုရားရွင္က ဝါသဘခတၱိယာ မိဖုရားသည္ ခတၱိယမင္းမ်ဳိး မဟာနာမ္မင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္ျဖစ္၏။ ခတၱိယမင္းျဖစ္ေသာ အသင္ေကာသလမင္းႀကီး၏ မေဟသီ အျဖစ္ အဘိသိက္ခံယူရ၏။ ဝိဋဋဴမင္းသားသည္လည္း ခတၱိယဇာတ္ျမတ္ေသာ အသင္မင္းႀကီး၏သားေတာ္ျဖစ္၏။ အမိအမ်ဳိး မည္သည္ အသုိ႕ျပဳအံ့နည္း။ အဖ၏အမ်ဳိးအႏြယ္သည္သာ ပဓာနျဖစ္၏။ ေရွးပညာရွိတုိ႕သည္ ဆင္းရဲေသာ ထင္းေခြသည္မအား မိဖုရားေခါင္ႀကီးအရာေပးဆက္၍ ထုိမိဖုရား၏ ဝမ္း၌ ျဖစ္ေသာ သားသည္ (၁၂)ယူဇနာရွိေသာ ဗာရာဏသီျပည္၌ မင္းျဖစ္၍ ကဌဝါဟနမင္းျဖစ္ဖူးသည္ဟု ဧကကနိပါတ္လာ ကဌဝါဟနဇာတ္ေတာ္ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေပသည္။
ေကာသလမင္းႀကီးလည္း ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္ကုိ နာၾကားရ၍ သတိရအမ်က္ေျပကာ အဖ၏အမ်ဳိးအႏြယ္ သည္သာ ပဓာနျဖစ္သည္ကုိ သေဘာက်လ်က္ မိဖုရားႏွင့္သားအား ယခင္ေပးၿပီး အသံုးကံေၾကြးမ်ားကုိ ျပန္လည္ေပးေတာ္ မူသည္။ အရွက္မေျပ အမ်က္ေတြျဖင့္ လက္စားေခ်ရန္ အေျခအေနကုိ ေစာင့္ဆုိင္းေနသည့္ ဝိဋဋဴဘသည္ ဒီဃကာရာယန စစ္သူႀကီးကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ေကာသလမင္းႀကီးထံမွ မင္းေျမွာက္တန္ဆာငါးပါးကုိ ယူၿပီး ဘုရင္ျဖစ္လာေပသည္။ ၄င္း၏ ယခင္စိတ္ႀကံရင္းစဲြ ရန္ၿငိဳးအတုိင္း သာကီဝင္မ်ဳိးအားလံုးကုိ သတ္အံ့ေသာငွာ စစ္သည္ဗိုလ္ပါမ်ားႏွင့္တကြ သာဝတၱိျပည္မွ ထြက္ေလ၏။ သာကီဝင္မင္းတုိ႕၏ အျပစ္ကုိ သတိရ၍ ထြက္ခြာလာေသာ္လည္း ၄င္း၏ျပည္နယ္နိမိတ္အနီး အရိပ္က်ဲေသာ သစ္ပင္ေအာက္တြင္ ႏွစ္ႀကိမ္ သံုးႀကိမ္တုိင္ေအာင္ ဘုရားရွင္ကုိ ဖူးေတြ႕ၿမဲဖူးေတြ႕ေနရ၍ ျပန္လွည့္ရသည္ခ်ည္းသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေလးႀကိမ္ေျမာက္တြင္တူ ဘုရားရွင္သည္ သာကီဝင္မင္းတုိ႕၏ အတိတ္အခါက ျမစ္၌အဆိပ္ခပ္၍ ငါးတုိ႕ကုိ သတ္ခဲ့ဖူးေသာ ေရွးမေကာင္းမႈကံ၏ အျပစ္ခံၾကရမည္ကုိ သိေတာ္မူၿပီး တားျမစ္ျခင္းငွာ မတတ္သာ၍ ႀကြေတာ္မူခဲ့ေပ။
ဝိဋဋဴဘ၏ တစ္ခ်က္လႊတ္အမိန္႕အရ မဟာနာမ္အထံ၌ ေနကုန္ေသာ ပကတိသာကီဝင္တုိ႕ႏွင့္ က်ဴပင္ကုိင္သူ နဠသာကီဝင္၊ ျမက္ပင္ကုိင္သူ တိဏသာကီဝင္ တုိ႕မွအပ ႏုိ႕စုိ႕ကေလးမ်ားပါမက်န္ သတ္ၾကေလသည္။ ေသြးေျမက်သည့္ သာကီဝင္တုိ႕၏ ခ်ဥ္းခ်ဥ္းနီရဲေနေသာ လည္ေခ်ာင္းေသြးတုိ႕မွာ ပ်ဥ္ခ်ပ္ေပၚက အျဖဴေရာင္ႏုိ႕ရည္စက္မ်ားကုိ ဖံုးလႊမ္းသြားေလ ေတ့ာသည္။ အသက္မေသ က်န္ရစ္ေသာ မဟာနာမ္အထံပါးရွိ သာကီဝင္တုိ႕မွာ ေျခဦးတည့္ရာ အရပ္ေလးပါးသုိ႕ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကရေလသည္။ ဝိဋဋဴဘႏွင့္ စစ္သည္မ်ားသည္ ေရွးရန္ေၾကြးကုိ ေသြးသံျဖင့္ ေဆးၿပီး ေအာင္ပဲြႀကီး ခံခဲ့ၾကေလသည္။ ညအခ်ိန္ အစိရဝတီ(ခ်င္းတြင္းျမစ္)သုိ႕ ေရာက္၍ တပ္စခန္းခ်ကာ သဲေသာင္ကုန္းထိပ္၌ အိပ္စက္ၾကကုန္၏။ ထုိအခ်ိန္ တစ္ခဲနက္ ရြာခ်လုိက္ေသာ မုိးႀကီးေၾကာင့္ ေရွးကံ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ အလွည့္အေျပာင္းအရ ဝိဋဋဴဘႏွင့္ စစ္သည္အခ်ိဳ႕ ျမစ္ေရအလ်ဥ္တြင္ အတံုးအရံုး ေမ်ာပါပ်က္စီး၍ ဘဝနိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ ရေပေတာ့သည္။
မဟာနာမ္မင္းႀကီး၏ တူေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ သကု႑လညီေနာင္သံုးပါးတုိ႕သည္လည္း ဝိဋဋဴဘရန္ေဘးေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပုိင္း ခ်င္းတြင္းျမစ္ဖ်ားသုိ႕ ထြက္ေျပးခဲ့ရသည္။ ထုိမွတစ္ဖန္ေအာက္ပုိင္း ဧရာဝတီျမစ္ႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ဆံုရာသုိ႕ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ ခ်င္းတြင္းျမစ္အထက္သုိ႕ ဆန္တက္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ ယခုမံုရြာၿမိဳ႕ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏ အေနာက္ဖက္ ဖုိလ္ဝင္ေတာင္ေဒသသုိ႕ စခန္းခ်နားေနၾကသည္။ ထုိစဥ္ကာလ အေရွ႕အရပ္ေကာင္းကင္မွ ေရာင္စဥ္ေျခာက္သြယ္ အလင္းတန္း သဖြယ္ကုိ ထူးဆန္းစြာ ျမင္ေတြ႕ၾကရေပသည္။ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ကြန္ယက္ျဖင့္ ျဖန္႕က်က္လႊမ္း ၿခံဳလ်က္ ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူသည္ဟု မွတ္ယူကာ ရတနာသံုးပါးကုိ ဦးထိပ္ထား၍ ကန္ေတာ့ၾကသည္။ ထုိမွတဆင့္ ညခ်မ္းအခ်ိန္ ေရာင္ျခည္ေတာ္သ႑ာန္ အလင္းတန္းႀကီးျမင္ရာေဒသ ယခု မံုရြာၿမိဳ႕တည္ရာအရပ္၌ ေျပာင္းေရႊ႕စခန္းခ်နား ေနၾကေပသည္။ သကု႑လညီေနာင္သံုးပါးႏွင့္တကြ ေနာက္ပါတုိ႕သည္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ကုိ ဖူးျမင္ရာ ဤေနရာ၌ ေနာင္အခါ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီး ထြန္းကားစည္ပင္မည္ဟု နိမိတ္ဖတ္ ေအာက္ေမ့ၾကၿပီး အမွတ္အသားအျဖစ္ တည္ရစ္ စိမ့္ေသာအလုိ႕ငွာ ဘုရားေစတီတစ္ဆူ တည္ထားကုိးကြယ္ရန္ ရည္သန္၍ စီမံခဲ့ၾကသည္။
ဤသုိ႕ျဖင့္ မံုရြာအနီးဝန္းက်င္မွ ထြက္ေသာ သံ၊ သြပ္၊ ေၾကးနီ၊ ေၾကးဝါ၊ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေဘာ္၊ ဘင္၊ ခဲ ဓါတ္သားကုိးပါးကုိ ဘုရားရွင္ ပုံသ႑ာန္ရည္မွန္း သြန္းလုပ္ၿပီး မဂၤလာယာဥ္ သာမဆင္ေတာ္ေပၚသို႕ ပင့္ေဆာင္တင္၍ အဓိဌာန္ျဖင့္ လႊတ္ေလသည္။ မဂၤလာဆင္ေတာ္သည္ ယခု ေရႊစည္းခံုေစတီေတာ္ႀကီး တည္မည့္ေနရာ၌ ခဏၾကာရပ္တန္႕၍ ဝပ္ေလသည္။ ဤေနရာ၌ ေရတစ္အုိးျဖင့္ သြန္းေလာင္းေသာအခါ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာသုိ႕ ေရမ်ားျဖာဆင္းစီးက်သြားေလသည္။ ဤေနရာသည္ ကုန္းအရပ္ျဖစ္ျခင္း၊ ေျမာက္ဖက္ ေတာင္ဖက္ရွိ အင္းႀကီးမ်ားေပၚမွ ေလေအးတုိ႕ တုိက္ခတ္လ်က္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ကုန္းရပ္ေလသာ ဟု သမုတ္ခဲ့ၾကဟန္ ရွိေပသည္။ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ ဗဟုိအခ်က္အျခာက်ေသာ ဤမဂၤလာေအာင္ေျမ၌ ဓါတ္သားကုိးပါး ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ဌာပနာ၍ ဥာဏ္ေတာ္(၉)ေတာင္ျပည့္ ေစတီေတာ္ကုိ တည္ထားခဲ့ေပသည္။ သကု႑လညီေနာင္သံုးပါးႏွင့္ လက္ဝတ္ရတနာမ်ားကုိ ဓါတ္သားကုိးပါးရုပ္ပြားေတာ္ႏွင့္အတူ ဌာပနာခဲ့ၾကေပသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၇)ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္(၉)ရက္ေန႕တြင္ တည္ထားကုိးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။
ေစတီဘုရားတည္ထားၿပီးေနာက္ ဤေနရာ ဤေဒသတစ္ဝုိက္၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အရွည္ေမွ်ာ္၍ ပူေဇာ္ေလးျမတ္ တည္တံ့အပ္ေစျခင္း အလုိ႕ငွာလည္းေကာင္း၊ ဤေစတီဘုရားကုိ ေနာင္ျပဳျပင္ရြက္ေဆာင္စိမ့္ေသာ အလုိ႕ငွာလည္းေကာင္း ငါးပါးသီလလံုၿခံဳၿမဲၿမံၿပီး အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ေသာ သူမ်ားကုိ ေရြးခ်ယ္၍ ဘုရားအေစာင့္အေရွာက္အျဖစ္ ထားရစ္ခဲ့သည္။ "ငါတုိ႕ညီေနာင္သံုးဦး မွာေတာ္မူခဲ့သည့္အတုိင္း ဤဘုရားကုိ ေစာင့္ေရွာက္ေပးၾကလွ်င္ ဘဝအဆက္ဆက္ လူမင္း နတ္မင္း စည္းစိမ္ကုိ ခံစားရၿပီး၍ အဆံုးစြန္ေသာဘဝ၌ ဘုရားသခင္ကုိ လက္ဦးစြာ ဖူးေတြ႕ရပါေစသတည္း" ဟု သစၥာေရတုိက္၍ ဘုရားအေစာင့္အေရွာက္အျဖစ္ ထားရစ္ေတာ္မူခဲ့ၾကေလသည္။
ေရွးယခင္က ေရႊစည္းခံုေစတီဝန္းက်င္တြင္ လူေနအိမ္ေျခမရွိဘဲ သစ္ပင္ႀကီးငယ္မ်ားျဖင့္ ရိပ္ႀကီး ဂႏုိင္ျဖစ္ၿပီး လူသြား လူလာနည္းပါးကာ ညခ်မ္းအခ်ိန္တြင္ တေစၦေျခာက္မည္ကုိပင္ ေၾကာက္ေနၾကဟန္ရွိပါသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္-
ေရႊလမ္းမ ဖုန္ဖုန္
ေရႊစည္းခံု တေစၦေျခာက္
ပ်ဳိေလးေၾကာက္တဲ့ ဒီအခ်ိန္
ေတာနက္တဲ့ တိမ္
ဆီမီးရယ္ မွန္အိမ္ႏွင့္
ပ်ဳိျပန္ခ်ိန္ ေရာက္ပါေပါ့
ပ်ဳိတုိ႕ေမာင္ ေညာင္ပင္ေအာက္က
မီးေျမွာက္ပါ့ေလး..... ဟူ၍ အစဥ္အလာစာခ်ဳိးတေဘာင္ရွိခဲ့ေၾကာင္း ဓမၼကထိကဆရာႀကီးဦးလွသိန္းကေျပာျပသည္။ မံုရြာတြင္ ဘုရားေလးဆူ၊ ဂူေလးဂူ၊ က်စ္ေလးပါး၊ သိမ္ေလးသိမ္၊ ေခ်ာင္ေလးေခ်ာင္၊ ကုန္းေလးကုန္း၊ အုိင္ေလးအုိင္၊ အင္းေလးအင္း ဟူ၍ မွတ္သားထားၾကၿမဲျဖစ္သည္။
ဘုရားေလးဆူမွာ (၁) ေရႊစည္းခံု
(၂) ဆုေတာင္းျပည့္
(၃) ခ်မ္းသာႀကီး
(၄) ဘုရားလွ( မဟာရန္ဆီး )
သိမ္ေလးသိမ္မွာ (၁) ေရႊစည္းခံုသိမ္
(၂) ဘုရားနီသိမ္
(၃) သိမ္ေတာ္ေက်ာင္းသိမ္
(၄) ထန္းေတာေရႊသိမ္ေတာ္
ဂူေလးဂူမွာ (၁) ေရႊစည္းခံု ရာဟုေထာင့္ေစတီဂူ
(၂) ခ်မ္းသာႀကီး အဂၤါေထာင့္ေစတီဂူ
(၃) ဆုေတာင္းျပည့္ ရာဟုေထာင့္ေစတီဂူ (ရန္ေအာင္ျမင္ေစတီဂူ)
(၄) ေလွသူႀကီး ဦးသာအိဘုရား (မာန္ေအာင္ေက်ာင္း)
သာလြန္မင္း၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္
အင္းဝေခတ္ေႏွာင္း သီရိသူဓမၼရာဇာ မဟာဓိပတိဘဲြ႕ခံ သာလြန္မင္း(1629-48)လက္ထက္ ခရစ္ႏွစ္(၁၆၃၇)ခုႏွစ္တြင္ ႏုိင္ငံအဝန္း စစ္တမ္းမ်ား ေကာက္ယူခဲ့၏။ မံုရြာစစ္တမ္း(ေကာဇာသကၠရာဇ္-၉၉၉ ခု)တြင္-
လုပ္ေျမပယ္ေပါင္း(၈၅၀)၊ ဘုရားသံုးဆူ၊ ေခ်ာင္းႏွင့္ ေတာင္မရွိ၊ အင္း(၂)ရြာ၊ ရြာေပါင္း(၇)ရြာ(၉၉၉-ခု စစ္တမ္းမ်ား) ဟူ၍ ေတြ႕ရွိရာ ဘုရားသံုးဆူမွာ- (၁) ေရႊစည္းခံု
(၂) ဆုေတာင္းျပည့္
(၃) ခ်မ္းသာႀကီးဘုရားမ်ားျဖစ္သည္။
ဤသုိ႕ စစ္တမ္းေကာက္ယူရျခင္း၏ ပဓါနရည္ရြယ္ခ်က္မွာ သာသနာေျမႏွင့္ မင္းေျမအယွက္အတင္မရွိေစရန္ ခဲြျခားျခင္းျဖစ္၏။ အရပ္ရပ္ သာသနာေျမစာရင္းကုိလည္းေကာင္း၊ ေက်ာင္းဘုရားစာရင္းကိုလည္းေကာင္း ျပဳစုေစ၍ ယုိယြင္း ပ်က္စီးသည္မ်ားကုိ ျပဳျပင္မြမ္းမံသည္။
Credit : : Aung Kyaw Han
Ref: : ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ၁၉၇၅၊ ၄၉၆၊ မံုရြာၿမိဳ႕ ေရႊစည္းခံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးဘုရားသမုိင္း

No comments: