Thursday, March 10, 2016

ရကၡပူရၿမိဳ႕ေတာ္မွ မႏုႆီဟအေၾကာင္း


              ကမၻာေပၚရွိလူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ မိမိတို႔လူမ်ိဳး ဘိုးဘြားတို႔ထံမွဆင္းသက္ လာေသာ ဒ႑ာရီ၊ ရာဇဝင္တို႔ကို ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုအႏုသုခုမ အျဖစ္ေျပာင္းကာ ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ  သေကၤတ၊လာဘ္ေကာင္ ၊ ႏိုင္ငံကိုယ္စားျပဳအရုပ္ စသျဖင့္ဖန္တီးၾကသည္။ ဥပမာ - အီဂ်စ္၊ ဂရိ လူမ်ိဳးတို႔ သည္ ဒ႑ာရီလာမ်ားကို ဆိတ္ေခါင္းလူကိုယ္ ၊ ငွက္ေခါင္းလူကိုယ္၊ လူေခါင္းျမင္းကိုယ္ အစရွိေသာ Sphinx ရုပ္မ်ားဖန္တီးၾကကာ ေအာင္ျမင္ျခင္း ရန္သူမ်ားသိမ္ငယ္ စိတ္ ျဖစ္ေစျခင္း အစရွိေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဖန္တီးၾကသည္။အီဂ်စ္ႏိုင္ငံရွိ The great Sphinx of Giza သည္ကမၻာ႕အႀကီးဆုံး Sphinx ျဖစ္သည္။  ထိုတို႔အနက္ ျမန္မာ့မူပိုင္ Sphinx အရုပ္စစ္စစ္တစ္ခု ျပရမည္ဆိုလၽွင္ မႏုႆီဟ ပင္ျဖစ္သည္။ က်မ္းဂန္လာျခေသၤ့(၄)မ်ဳိးတြင္ မပါေသာ မႏုႆီဟ႐ုပ္ကို ဘုရားမ်ားတြင္ ေတြ႕ဖူးၾကမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့ သာျဖစ္ေနၾကမည္။မႏုႆီဟ ထားရွိျခင္းသည္ အဘယ္သို႔ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ရည္ညႊန္းခ်က္ ရွိၾကသနည္းဟု အေၾကာင္းရင္း ရွာလိုက္ေသာအခါတြင္-  မႏုႆီဟသည္ မႏုႆဟူေသာ လူသားႏွင့္ သီဟဟူေသာ ျခေသၤ့ ေဝါဟာရတို႔ ေပါင္းစပ္ထားေသာ မြန္ဒ႑ာရီလာ အေကာင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။

            ဓမၼေစတီမင္းႀကီး 1479 တြင္ ကလ်ာဏီသိမ္ေတာ္ ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းစဥ္ ကလ်ာဏီေက်ာက္စာတြင္ (10) တိုင္ကို ပါဠိ၊ မြန္ဘာသာတို႔ျဖင့္ ေရးထိုးရာမွ ေကာက္ႏႈတ္ ေရးသားရမည္ဆိုလၽွင္ ၊ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳျပီး သာသနာ (236) ခုႏွစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ၌ သီိရိဓမၼာေသာကမင္း စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ရာမညတိုင္းသထုံ သု၀ဏၰဘုမၼိသို႔ အရွင္ေသာဏႏွင့္ အရွင္ဥတၱရ ရဟန္းေတာ္ (၂) ပါးတို႔အား သာသနာျပဳရန္အတြက္ အရွင္ ေမာဂၢလိပတၱတိႆမွ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္၌ သု၀ဏၰဘုမၼိတိုင္း၊ သထံုျပည္တြင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုေဒသသည္ ပင္လယ္ႏွင့္နီးေသာေၾကာင့္ ေရေစာင့္ဘီလူးမ်ား အထြက္အ၀င္ရွိၾကသည္။ ဘီလူးတို႔သည္ နန္းေတာ္၌ သားဖြားျမင္သည့္အခါတိုင္း သားငယ္ကိုစားပစ္ၾကသည္။ ဘီလူးမ်ားစြာလာသည္ကို လူအေပါင္းတို႔ျမင္ေသာ္ ေၾကာက္လန္႔ၾကသည္။ မေထရ္ျမတ္(၂)ပါးၾကား၍ အေၾကာင္းစံုကို သိေသာ္ ေလာက၌အသိဉာဏ္ အႂကြယ္ဆုံးလူသားႏွင့္ ခြန္အားဗလ သတၱိႏွင့္အျပည့္စုံဆုံး ျခေသၤ့တို႔ကို တြဲဖက္ဖန္ဆင္း၍ ျခေသၤ့ႏွင့္တူသည့္ လူဦးေခါင္းတစ္လံုး၊ ကိုယ္ႏွစ္ခုပါရွိေသာ  မႏုႆီဟသ႑ာန္ကို ဘီလူးတို႔ထက္ ႏွစ္ဆသာေအာင္ ဖန္ဆင္းၿပီးလွ်င္ လိုက္လံတိုက္ခိုက္ရာ ဘီလူးတို႔လည္း ေၾကာက္လန္႔ ထြက္ေျပးၾကကုန္သည္။
       လူအမ်ားေလးစားၾကည္ညိဳမႈ ရရွိသြားေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ဘီလူးမ်ား ေနာက္ထပ္ တစ္ဖန္မလာႏိုင္ရန္အတြက္ ပရိတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အရံအတား ျပဳေပးသည့္အျပင္  ျဗဟၼဇာလသုတ္ကို  ေဟာေလသည္။ ျဗဟၼဇာလသုတ္သည္ ဥေစၧဒဒိ႒ိအယူ၊ သႆတဒိ႒ိအယူ (၆၂)ခုကို ေဝဖန္ထားတဲ့ သုတၱန္ျဖစ္သည္။  ဗုဒၶဘာသာ ကိုယုံၾကည္သူ နည္းၿပီး မိစာၦဒိ႒ိအယူသာကိုးကြယ္ၾကသူ မ်ားေနေသာေခတ္ တြင္တစ္ခဏအတြင္း လူအေပါင္းတို႔ ရဟန္းျပဳၾကၿပီး  
သရဏဂံု တည္ၾကေလကုန္၏။ ဤအခ်ိန္၌ ဖြားစမင္းသားငယ္ကို ေသာဏုတၱရ ဟူ၍  မွည့္ေလသည္။ ကေလးအေပါင္းတို႔အားလည္း ဘီလူးေဘးမွတားဆီး ႏိုင္ေစျခင္းငွာ ထန္းရြက္၊သလူရြက္စသည္မ်ားတြင္ မေထရ္ျမတ္မ်ား ဖန္ဆင္း ေတာ္မူခဲ့သည့္ မႏုႆီဟရုပ္ကိုေရး၍ ေခါင္းထက္တြင္ အေဆာင္အျဖစ္ တင္ထား ေစသည္။ မႏုႆီဟရုပ္ကိုလည္း သထံုၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္ေတာင္ထိပ္ ထက္တြင္ ေက်ာက္ရုပ္တည္ကာ ထားခဲ့သည္ကို ယခုထက္တိုင္  ေတြ႕ရ ေလသည္။ ဘီလူးတို႔သည္လည္း ထိုကာလမွစ၍ မင္းသားမ်ားအား မည့္သည့္ အခါမွ် လာေရာက္၍ မစားေတာ့ေခ် ။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ -  
           "မႏုႆီဟရုပ္ထုမ်ားသည္ ဘီလူးစသည့္ မေကာင္းဆိုး၀ါးမ်ား ေၾကာက္လန္႔ ေစသည္ဟူေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ျဖင့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားက သု၀ဏၰဘူမိ ေခတ္ အရွင္ေသာဏမေထရ္ႏွင့္ အရွင္ဥတၱရ မေထရ္ျမတ္ တို႔၏ လက္ထက္ေတာ္မွစ၍ မႏုႆီဟရုပ္မ်ားအား တည္ထားၾကေသာ ဓေလ့ထံုးစံ ျဖစ္တည္လာေလ ေတာ့သည္။ မြန္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ အေဆာင္လက္ဖြဲ႔ ေဆာင္သူရွိသလို အိမ္တြင္းမွာလည္း ေရးဆြဲထားေလ့ ရွိပါတယ္။ အဖ်က္အေမွာင့္ပေယာဂပူးသည့္အခါ သုဝဏၰဘူမႎဂႏၲာန ဂါထာကို ရြတ္ဆိုလၽွင္ ေပ်ာက္ကင္းသည္" ဟုလည္း ယူဆၾကသည္။
            ျမန္မာတို႔သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ဆံပင္ေကာက္သူ  အသြင္ျပင္ရုပ္ဆိုးသူ၊ အသားမဲ ၾကမ္းၾကဳတ္ရက္စက္ကာ သားစိမ္းငါးစိမ္းစားတတ္ေသာ သူတို႔ကို ဘီလူးဟု ေခၚ ေဝၚၾကေလ့ရွိသည္။ သမိုင္းရႈေထာင့္မွၾကည့္ေသာ္ မြန္အာနာမ္ တို႔သည္ တရုတ္တို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ မြန္ျပည္နယ္တြင္း ေျပာင္းေရႊ႕လာစဥ္ အခါက ထိုေဒသတြင္ Semang ေခၚ အသားစား ကပၸလီလူရိုင္းပုမ်ား ေနထိုင္ၾကၿပီး မြန္တို႔အား ၎တို႔နယ္ေျမလုသူဟု သေဘာထားကာ လက္တုန္႔ျပန္သည့္အေနျဖင့္ မြန္ေခါင္းေဆာင္ ေတာ္ဝင္မ်ိဳးဆက္ ကေလးငယ္ တို႔ကို လိုက္လံအျမစ္ျဖတ္ စားေသာက္ျပရင္း မြန္တို႔ကို ထိတ္လန္႔ေစျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လူယဥ္ေက်းမြန္အသိုင္းဝိုင္းသည္ ဉာဏ္ရည္ပိုျမင့္သျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား လူရိုင္းတို႔ထက္ ႀကီးမားေအာင္ ဖန္တီးလိုက္ေသာ (ယခုေခတ္လူဝင္က ႏိုင္သည့္ေက်ာက္ဆည္ဆင္ ၊ ရွမ္းတိုးနယားကဲ့သို႔ ျဖစ္ဟန္တူေသာ) မႏုႆီဟရုပ္ ျဖင့္ျပန္လည္ ေျခာက္လန္႔ရာ ေမာ္လၿမိဳင္ သံလြင္ျမစ္ဝရွိ ဘီလူးကၽြန္း သို႔ေျပာင္းေရႊ႕သြားျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္ မ်ားက သုံးသပ္သည္။ ယေန႔တိုင္  Andaman ပင္လယ္တြင္း တြင္ ကပၸလီလူပုမ်ား ရွိေနေသးသလို သထုံၿမိဳ႕၏ ဂႏၲဝင္အမည္မွာ ရကၡပူရၿမိဳ႕ (ဘီလူးၿမိဳ႕) ဟူေသာအခ်က္ကလည္း စဥ္းစားသင့္သည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္ေနျပန္သည္။ အခ်ိဳ႕စာေပမ်ားတြင္ မႏုႆီဟကို ဟိႏၵဴအယူတစ္ခု ျဖစ္ေသာ ဗိႆႏိုးနတ္မင္းဝင္စားသည့္ Nrasimha ေခၚ Lion Headed Man and 4th Avatar of Vishnu မွဆင္းသက္သည္ ဟု ဆိုၾကေသာ္လည္း ၎ အရုပ္မွာ လူကိုယ္ ႏွင့္ ျခေသၤ့ေခါင္းျဖစ္ေနသျဖင့္ ျမန္မာတို႔၏   သမန္းက်ားႏွင့္သာ ပို၍နီးစပ္ေနသည္။
         ထို႔ေၾကာင့္- 
မႏုႆီဟ႐ုပ္သည္ သုဝဏၰဘူမိတိုင္း၏ အမွတ္တံဆိပ္ျဖစ္ၿပီး သထုံ၊ ရန္ကုန္၊ ပုသိမ္၊ ေက်ာက္ဆည္၊ ပုဂံေဒသမ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိရျခင္းကား ဓမၼေစတီမင္းႀကီးထက္ ေရွးက်သည့္ အေထာက္အထား ျဖစ္ေလသည္။ ေရႊတိဂုံေဂါပက အဖြဲ႕သည္ မႏုႆီဟ အမွတ္တံဆိပ္ကို အဖြဲ႕၏တံဆိပ္ အေနျဖင့္ အသုံးျပဳေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။
             မႏုႆီဟရုပ္ထြင္းထုရာတြင္ ထိျခင္း(3) ပါးႏွင့္ ညီရသည္။ လက္ႏွစ္ဖက္ ထိျခင္း၊ ရင္အုပ္ႏွင့္လက္ ထိျခင္း၊ ေပါင္ႏွင့္ကိုယ္ထိျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။ ေရွးျမန္မာ ဘုရင္တို႔သည္ မႏုႆီဟေလွ အသုံးျပဳသည္ဟု ေရႊဘုံနိဒါန္းစာအုပ္ေတြ ေဖာ္ျပထား သည္။
Credit-သုခုမအလင္းတန္းမ်ား
Ref :
- မႏုႆီဟ (ေစာမုံညႇင္း)
- ေရႊဘုံနိဒါန္း
- Oedipus and the Sphinx
-  ေရွးထံုးစဥ္လာျမန္မာမႈမ်ား

No comments: