Sunday, November 15, 2015

မဟာယနနဲ႔ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း


ကဲြေနတာေတာ့ သိေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ထိ နက္နဲေနတယ္ ဆိုတာကို တိတိပပနားလည္ဖို႔ ခက္ေနပါတယ္။ တတိယ သံဃာယနာ တင္တဲ့ေခတ္မွာ အိႏိၵယမွာ သာသနာဂုိဏ္းကဲြေပါင္း ၁၈ ခုအထိရွိေနတယ္ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းေခတ္မွာ သိသာကဲြျပားစြာ က်န္ရွိေနတာက ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယန ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းကြဲမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ေထရ၀ါဒကို ေထရ္စဥ္ႀကီးငယ္မ်ားက ျမတ္စြာဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္အတုိင္း ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ ႏုတ္ပယ္ျခင္းမရွိပဲ ပထမသံဃာယနာမွစၿပီး အစဥ္အဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းခဲ့ ၾကတဲ့ သန္႔ရွင္းေသာ ဗုဒၶအယူ၀ါဒ ျဖစ္ပါတယ္။ မဟာယနကေတာ့ ေဗာဓိသတၱဘုရားေလာင္း ၀ါဒကို ဦးစားေပးသလုိ တရားေတာ္ေတြကို ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္မႈ အသစ္ေရးသားမႈေတြေၾကာင့္ ေနရာေဒသအလိုက္၊ ဂိုဏ္းဂဏ အလိုက္ အမ်ိဳးမ်ဳိးကဲြျပားေနပါတယ္။ မီဒီယာအေပၚ လႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္းကလည္း ပိုမ်ားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔ အေနာက္တိုင္းသား ဗုဒၶဘာသာ စိတ္၀င္စားသူမ်ား ေလ့လာၾကံဳႀကိဳက္မိၾကတာက မဟာယန ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ေနတတ္သလုိ ျမန္မာျပည္က မိ႐ိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို မ်က္စိလည္ လမ္းမွားေစတာကလည္း မဟာယန ဘာသာႏြယ္တဲ့ အယူအဆေတြျဖစ္ေနပါတယ္။ အယူအဆေရးရာ ပိုမိုပြင့္လင္းလာတဲ့အေျခေနကိုေရာက္ေတာ့မွာမို႔ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာေရး ကိုယ္ခံေကာင္းဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ေနတယ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။ ဟိႏၵဴနဲ႔ မဟာယန အယူေပါင္းေရးထားတဲ့ `ဥံဳ မဏိ ပေဒၼဟံု ´ လိုဖက္စပ္ ဂါထာကိုေတာင္ ျမန္မာဘာသာေရး နယ္ပယ္ထဲ အျမစ္တြယ္ေနတာကို အရွင္းမႏႈတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ (ဂါထာ အဓိပၸါယ္ကို မွတ္ခ်က္မွာ ရွင္းေပးထားပါတယ္။) ဒါေၾကာင့္လည္း ဘာသာအယူအဆ ပူးသတ္ခံရတာဟာ တြန္းလွန္ရအခက္ဆံုးလို႔ ပညာရွင္မ်ားက ေျပာၾကတာပါ။
ဘာသာေရးကိုယ္ခံေကာင္းဖို႔ အေထာက္အကူျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ ထုတ္ႏႈတ္ တင္ျပခ်က္နဲ႔ ဆရာေတာ္ ၀မ္ပိုလာရာဟုလာ ရဲ႕ ေထရ၀ါဒ-မဟာယန ကဲြျပားမႈအေၾကာင္း သံုးသပ္ခ်က္ကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ သူ႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မွာ ညီေတာ္အာနႏၵာကို တစ္ခုမွာတယ္။`ညီေတာ္ အာနႏၵာ၊ ငါဘုရား လြန္ေသာအခါ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ပညတ္ထားတဲ႔ သိကၡာပုဒ္ေတြထဲမွာ အငယ္စား အေသးအႏုပ္ (ခုဒၵါႏုခုဒၵက) သိကၡာပုဒ္ေတြကုိ ႏုတ္ပယ္လိုက ႏုတ္ပယ္ေလာ့´ ။ ဒီလိုမွာခဲ႕တယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေသာကေတြနဲ႔ ပူေဆြးေနတဲ႔ အာနႏၵာက အငယ္စား အေသးအႏုပ္ (ခုဒၵါႏုခုဒၵက) သိကၡာပုဒ္ေတြဟာ ဘာေတြလဲ ဘုရား ဆိုတာ ေမးေလွ်ာက္ဖို႔ ေမ႔ေနခဲ႔တယ္။ သူကလဲ အဲဒီတုန္းက ေသာတာပန္ပဲ ရွိေသးတာကိုး။
ဒီေတာ႔ ပထမ သံဃာယနာမွာ ဘာေတြကို ပယ္မလဲ ဆိုတာ ေဆြးေႏြးၾကေတာ႔ အရွင္မဟာကႆဖ က - `ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္ရွင္ျမတ္ ျပဳထားတဲ႔ အရာေတြကို ဗုဒၶရွင္ေတာ္သာ ပယ္ဖ်က္သင္႔တယ္။ တကယ္လို႔ တို႔က ပယ္ဖ်က္တယ္ဆိုပါေတာ႔ ၊ ပုထုဇဥ္ ရဟန္း၊ရွင္လူေတြက ၾကည္႔စမ္း - ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳလို႔ ေတေဇာဓာတ္ေတာင္ မျငိမ္းခ်င္ေသးဘူး၊ သူ႔တပည္႔ ဆိုတဲ႔ သံဃာေတြက သူ႔စကားေတြကို ပယ္ကုန္ၾကျပီလို႔ ဆိုၾကလိမ္႔မယ္။ ဒီလို အၾကည္ညိဳပ်က္ရင္( ရဟႏၱာေတြကို ေစာ္ကားေျပာဆိုမိရင္) သူတို႔ အျပစ္ျဖစ္ကုန္လိမ္႔မယ္ ။ဒီေတာ႔ ဗုဒၶမိန္႔ၾကားခ်မွတ္ခဲ႔တဲ႔ ၀ိနည္းေတြကို နဲနဲမွ မျပင္ၾကပါနဲ႔´ လို႔ မိန္႔ၾကားခဲ႔တယ္။ (ဒီမိန္႔ၾကားခ်က္အတိုင္း ျမန္္မာႏိုင္ငံအပါအ၀င္ ေထရ၀ါဒ ႏိုင္ငံမ်ားက သံဃာေတာ္မ်ား အစဥ္အဆက္လုိက္နာ က်င့္သံုးခဲ့ၾကတာ ယေန႔အထိပါပဲ။)
ဒုတိယအႀကိမ္ သံဃာယနာတင္ရာမွာ စင္ၿပိဳင္သံဃာယနာတင္ခဲ့တဲ့ မဟာသံဃိကဂိုဏ္းကေန စၿပီးေတာ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ မဟာယနဂိုဏ္းခဲြေတြကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမိန္႔မွာခ်က္ကို ကိုင္စြဲျပီး ၾကိဳက္္သလို ျပင္ဆင္လာခဲ့လို႔ ကြဲျပားမႈေတြ ျဖစ္ေနရပါတယ္။ ဟိနာယနလို႔ ရည္ညႊန္းခံရတဲ့ အိႏိၵယမွ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းကဲြေတြဟာလည္း ကြယ္ခဲ့ျပီျဖစ္လို႔ ဟိနာယနဆိုတဲ့စကားလံုးကို ျမန္မာ၊သီရိလကၤာ၊ ထုိင္း၊လာအို၊ ကေမၺာဒီးယားႏိုင္ငံမ်ားက ေထရ၀ါဒကို ရည္ညႊန္းရာမွာမသံုးႏႈန္းေတာ့ဖို႔ ၁၉၅၀ မွာက်င္းပတဲ့ ကမာၻဗုဒၶဘာသာ၀င္ညီလာခံက ေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ အဓိကႏိႈင္းယွဥ္ဖို႔ ေထရ၀ါဒနဲ႔ မဟာယနပဲ က်န္ပါေတာ့တယ္။
ေထရ၀ါဒနဲ႔ မဟာယာန ဘာကြာလဲ ၾကည့္ရေအာင္ ။ Ven. Dr. W. Rahula ရဲ႕ Theravada-Mahayana Buddhism စာအုပ္ကို ျပန္ုျပီး ကိုးကားပါမယ္။
(၁) ႏွစ္ဖက္လံုးက သက်မုနိ ဗုဒၶ ျမတ္စြာကို ဆရာ အျဖစ္လက္ခံၾကတယ္။
(၂) သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ကို ႏွစ္ထက္လံုးက အျပည္႔အ၀ လက္ခံၾကတယ္။
(၃) မဂၢင္ရွစ္ပါး လမ္းစဥ္ဟာလဲ ႏွစ္တက္လံုးရဲ႔ တရားပါပဲ။
(၄) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာေတာ္ဟာလဲ ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ အတူတူပါပဲ။
(၅) ဖန္ဆင္းရွင္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ လက္မခံပါဘူး။
(၆) အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊အနတၱ နဲပ သီလ၊သမာဓိ ၊ပညာေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံၾကတဲ႔ အတြက္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ရဲ႕အဓိက တရားအႏွစ္ေတြမွာ မကြဲျပားဘူးလို႔ ဆိုရပါမယ္။
အဓိက ကြဲျပားခ်က္က တရားေတာ္ေတြ ေပၚမွာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ေဗာဓိသတၱ လို႔ ေခၚတဲ႔ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားက်င္႔စဥ္ က်င္႔သူအေပၚမွာ ထားတဲ႔ သေဘာထား ျဖစ္ေနတယ္။ေထရ၀ါဒ က ဘုရားေလာင္း ကို ပုထုဇဥ္ပဲရွိေသးလို႔ မကိုးကြယ္ဘူး။ ဒီေတာ႔ တခ်ိဳ႕က ဆိုျပန္တယ္။ ေထရ၀ါဒဆိုတာ ရဟႏၱာ ျဖစ္ဖို႔ က်င္႔တဲ႔ ၀ါဒျဖစ္ျပီး ၊ မဟာယာနကေတာ႔ ဗုဒၶျဖစ္မယ္႔ ဘုရားေလာင္း ေဗာဓိသတၱက်င္႔စဥ္ကို လက္ခံတဲ႔ ၀ါဒလို႔ ဆိုၾကျပန္တယ္။ ေထရ၀ါဒမွာ ေဗာဓိသတၱဟာ လြတ္ေျမာက္ရာ လမ္းကို သစၥာတရားကို မသိေသးတဲ႔ ပုထုဇဥ္မို႔ မကိုးကြယ္ေသးေပမယ္႔ ၊ မဟာယာန မွာေတာ႔ ကိုးကြယ္စရာ ေဗာဓိသတၱေတြ မ်ားပါတယ္။ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားရဲ႕ မိခင္၊ ဖခင္ အစံုပါပဲ ။
ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ဘုရား ေဟာၾကားတဲ႔ ဓမၼစၾကာႏွင္႔ ၀ိပႆနာ တရားေတာ္မွာလည္း ဒီအေၾကာင္းေတြပါ ပါတယ္။ မဟာယာန မွာ က အရဟတၱဖိုလ္ရျပီးသာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဟာ ဒီ အရဟတၱဖိုလ္ကေန နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလို႔ မရေသးဘူး။ အရဟတၱဖိုလ္ကေန အနာဂမ္ ၊ သကဒါဂမ္ ၊ ေသာတာပန္ အထိ ျပန္ ေလွ်ာက်သြားတယ္။ ပုထုဇဥ္ျပန္ျဖစ္သြားရမယ္ ။ ျပီးမွ ဘုရားဆုပန္ျပီး ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ျပန္ၾကိဳးစားၾကရမယ္။ဒီေနရာမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးက (၂)ခ်က္ထုုတ္ျပတယ္ ။
(၁) ဓမၼစၾကာတရားေတာ္မွာ ပါတယ္ ။
အကုပၸါေမ ၀ိမုတၱိ (ေစေတာ၀ိမုတၱိ -မူကြဲ ရွိတယ္ ) = အရဟတၱဖိုလ္ ဥာဏ္ေတာ္သည္ မပ်က္မစီးႏိုင္ ခံ႔ခိုင္တည္တံ႔ေလျပီ ။
(၂) အယမႏၱိမာ ဇာတိ ၊ နတၳိ ဒါနိ ပုန ဗၻေ၀ါတိ = ဒီဘ၀သည္ ေနာက္ဆံုးတည္း ၊ ဘ၀အသစ္ျဖစ္ရန္ မရွိေတာ့ၿပီ တဲ႔ ။
ဒီ အခ်က္မွာတင္ ဘယ္၀ါဒ ဟာပိုျပီး ဘုရားေဟာနဲ႔ ညီ မယ္ဆိုတာ သိသာေနပါတယ္။ ကြဲျပားမႈကေတာ႔ ဒါပါပဲ။

No comments: