Sunday, November 22, 2015

ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာ


ဆရာႀကီး ဦးစိန္တင္ညြန္႔ဟာ မႏၲေလး ပန္တ်ာေက်ာင္း ဆိုင္းပညာသင္ၾကားမႈ မ်ိဳးေစ့ကိုခ်ျပီး တည္ေထာင္ေပးခဲ့တဲ့ ဆိုင္းပညာရွင္ႀကီး ဦးစိန္လွေမာင္ရဲ႔ သားတပည့္ပါပဲ။
တခါ ဆရာႀကီး ဦးစိန္လွေမာင္ဟာ ကမၻာကသိတဲ့ ဆိုင္းပညာရွင္ႀကီး စိန္ေဗဒါရဲ႔ တပည့္ရင္း ျဖစ္ပါတယ္။
* ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာဟာ ဘယ္ေခတ္ေလာက္က စျပီး က်ယ္ျပန္႔လာခဲ့ပါသလဲ ခင္ဗ်ား။
** သေရေခတၱရာ ေနာက္ပိုင္းကစျပီး က်ယ္ျပန္႔ခဲ့ပါတယ္။
* ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာမ်ိဳး  ကမၻာမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံက တတ္ေျမာက္ပါသလဲခင္ဗ်ား။
** ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာမ်ိဳး ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမွ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကမၻာမွာ တရုတ္ႏိုင္ငံက ပထမဆံုး ျမန္မာ့ဆိုင္း ပညာကို သင္ယူခဲ့ပါတယ္။
အခုဆိုရင္ ပီကင္းနဲ႔ တျခားျမိဳ႔ႀကီးတခ်ိုဳ႔မွာ ျမန္မာ့ဆိုင္းမ်ား ရွိေနၾကပါျပီ။
* ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာကို ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားက ဘယ္လိုျမင္ၾကပါသလဲခင္ဗ်ား။

** သစ္ေခါင္းနဲ႔ ႏြားေရကို သံုးျပီး ရာသီဥတုအလိုက္ အသံသာေအာင္ ႏိုင္ငံျခားက လိုက္တုလုပ္ႏိုင္ျခင္း မရွိၾကတာကို အံ႔ၾသေနၾကပါတယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္းမွာ သံုးတဲ့ ဗံုမ်ားကို ဘယ္လို အသားမ်ားကို သံုးျပီး လုပ္ကိုင္ပါသဲခင္ဗ်ား။
** ဗံုလုပ္ဖို႔ အေကာင္းဆံုးက ပိေတာက္သားပါ။ ကုလား ကုကၠိဳ၊ ပိုးမည္းဇာ၊ သက္စီးသား စတဲ့ အသားမ်ားနဲ႔လဲ လုပ္ၾကပါတယ္။
* အေကာင္းဆံုး ဗံုမ်ားကို ဘယ္ျမိဳ႔ ဘယ္ေဒသက လုပ္ပါသလဲခင္ဗ်ား။
** ေပ်ာ္ဘြယ္ျမိဳ႔နယ္၊ မက်ည္းတန္းေက်းရြာက လုပ္တဲ့ ဗံုက ျမန္မာျပည္မွာ အေကာင္ဆံုးပါပဲ။
ေရွးကေတာ့ ဗံုအစ မေဒါင္းလွက-လို႔ ဆိုတယ္၊ အခုေတာ့ မေဒါင္းလွမွာ ဗံုးမလုပ္ေတာ့ပါဘူး၊ မႏၲေလးကလဲ ဗံုေကာင္း မထြက္ပါဘူး။
* ဗံုမွာ သံုးတဲ့ သားေရဟာ ဘယ္သားေရ အေကာင္းဆံုးပါလဲခင္ဗ်ား။
** ႏြားေရဟာ အေကာင္းဆံုးပါ။
* ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခုမွာ ပါဝင္တဲ့ ပစၥည္းမ်ားကို သိပါရေစ ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခုမွာ
၁။ ေၾကးဝိုင္း
၂။ ေမာင္းဝိုင္း
၃။ ဒိုးေခ်ာင္ (ေျခာက္လံုးပတ္)
၄။ အုပ္စံုေခ်ာင္ (စည္တို လင္းကြင္း)
၅။ စည္းနဲ႔ဝါး
၆။ ႏွဲတို႔ ပါပဲ။
* ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး သိသင့္သိထိုက္တာေတြကို အမိန္႔ရွိပါဦးခင္ဗ်ား။
** ျမန္မာ့ ဆိုင္းဝိုင္းမွာ ေရွးက ေၾကးဝိုင္း၊ ေမာင္းဝိုင္းတို႔ကို မသံုးခဲ့ပါဘူး၊ ဗံုကိုပဲ သံုးခဲ့ပါတယ္။
ေၾကးဝိုင္း၊ ေမာင္းဝိုင္း တို႔ဟာ ယိုးဒယား (ထိုင္း)က ဆင္းသက္ခဲ့တာပါ။ ဒါေတြကို သေရေခတၱရာ ေခတ္ကစျပီး သံုးခဲ့ၾကတယ္။
* ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းမွာ ဘင္ကို သံုးတဲ့အခါ သံုးပါတယ္၊ ဘယ္လိုသေဘာပါလဲ ခင္ဗ်ား။
** ဘင္ကိုသံုးတာက ဆရာႀကီး စိန္ေဗဒါ အဂၤလန္က ျပန္လာျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ သံုးခဲ့တာပါ။
ဆရာႀကီး စိန္ေဗဒါရဲ႔ အဂၤလန္ပတ္စမ္း (အဂၤလန္တီးလံုး)မွာ ဘင္ကို စသံုးခဲ့တာပါ။ သီေပါဘုရင္ေခတ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ သံုးခဲ့တာပါ။
* ဆိုင္းပညာရွင္ (ဆိုင္းဆရာ) တစ္ဦးဟာ ဘယ္လို အရည္အခ်င္းမ်ား ရွိရပါသလဲ ခင္ဗ်ား။
** ၁။ အဆို
၂။ အတီး
၃။ အကပညာတို႔ကို တတ္ရပါတယ္။
* ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား ဆိုင္းပညာသင္ရပံုကို ရွင္းျပမိန္႔ၾကားပါဦးခင္ဗ်ား။
** ပထမႏွစ္မွာ စည္းနဲ႔ဝါးကို စသင္ရပါတယ္။ တံတ်ာ၊ သီတာ၊ သာယာ၊ ေဝဘာ၊ ေထြလာ-စတဲ့ သီခ်င္း (၁၃)ပိုဒ္ကို အျပီးသင္ယူရပါတယ္။ 
* ဒုတိယႏွစ္က်ေတာ့ေကာ ခင္ဗ်။
** ဒုတိယႏွစ္က်ေတာ့ ေဝယံကိုပင္ ႀကိဳးသီခ်င္းကစျပီး ျမိဳင္ေဟမာ ယိုးဒယားသီခ်င္းမွာ ဆံုးသြားတဲ့အထိ သီခ်င္း (၁၃)ပိုဒ္ သင္ရပါတယ္။
* တတိယႏွစ္မွာေကာ ခင္ဗ်ား။
** တတိယႏွစ္က်ေတာ့ ေရႊပင္ေရႊဘုန္း ႀကိဳးသီခ်င္းက စသင္ရျပီး ေနာက္ဆံုး ဆယ္-ဆယ္ေရာင္ သီခ်င္းမွာ ျပီးဆံုးသြားပါတယ္။
* သံစဥ္ေလ့က်င့္မႈ အပိုဒ္ကို အမိန္႔ရွိပါဦးခင္ဗ်ား။
** ျမန္မာ့ဂီတ တူရိယာမ်ားမွာ တ်ာ-ေတ-ေတ်ာ-ဆိုတဲ့ အေျခခံအသံ သံုးပါးပဲ ရွိပါတယ္။
အဲဒီအေျခခံ အသံသံုးပါးကို ခ်ဲ႔လိုက္တဲ့အခါ အသံ ၇-ပါး ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီ အသံ ၇-ပါးကို ေလ့က်င့္ရပါတယ္။
* သံစဥ္ ၇-ပါးကို ကၽြမ္းက်င္လာျပီးရင္ ေနာက္အဆင့္ဆင့္ ဘယ္လိုဆက္ျပီး ေလ့က်င့္ရပါသလဲ ခင္ဗ်ား။
** စည္းနဲ႔ဝါးကို ေလ့က်င့္ရပါတယ္။ အဲဒါျပီးရင္ ထံတ်ာ ပုဇဥ္းေတာင္သံႀကိဳးကို ေလ့က်င့္ရပါတယ္။
 ဒီအပိုင္း ကၽြမ္းက်င္သြားတယ္ဆိုရင္ သီတာ၊ သာယာ၊ ေဝဘာ၊ ေထြတလာ၊ ဘံုေဆာင္၊ ေဇယ်ာ၊ စိမ္းလဲ့လဲ့ စတဲ့ သင္လက္ႀကီဳးသီခ်င္းေတြကို ေလ့က်င့္ရပါတယ္။ အဲဒါျပီးရင္ေတာ့
၁။ စံရာေတာင္ကၽြန္း
၂။ ေရႊျပည္ႀကီးဧရာ
၃။ ျမိဳ႔နန္း
၄။ ကိုးပါးနဲ႔
၅။ ေရႊဘုန္း -စတဲ့ သာႏိုး (၅)ပိုဒ္ကို သင္ရပါတယ္။
* အခုေျပာခဲ့တဲ့ သီခ်င္းမ်ားကို ျခံဳငံုျပီး ေခၚတဲ့ အေခၚအေဝၚ ရွိပါသလားခင္ဗ်ား။
** ဒါကို သင္ရိုး (၁၃-ပိုဒ္)လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒါကို ပိုင္မွ က်န္တီးကြက္မ်ားကို တီးႏိုင္မွာပါ။
* ဆိုင္းဝိုင္းတခုမွာ လူဘယ္ႏွစ္ေယာက္ပါေလ့ရွိပါသလဲ ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခုမွာ
၁။ ဆိုင္းေဒါင့္ ေျခာက္ေယာက္
၂။ ႏွဲဆရာ တစ္ေယာက္
၃။ ေနာက္ထ ႏွစ္ေယာက္
(ေနာက္ထကို ေနာက္ထိုင္လို႔လဲ ေခၚပါတယ္) အဆိုေတာ္မ်ားလဲ ပါတတ္ပါတယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္းရဲ႔ ေနာက္ထက ဘာမ်ား လုပ္ကိုင္ရပါသလဲခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းတီးတဲ့ေနရာမွာ အေျပာနဲ႔ ျဖည့္စြက္ျပီး ဆိုင္းဝိုင္းစိုျပည္ေအာင္ လုပ္ေပးရပါတယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးတစ္ခုမွာ ပါဝင္တဲ့ ပစၥည္းမ်ားရဲ႔ အေရအတြက္ကို သိခြင့္ျပဳပါဦး ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးတစ္ခုမွာ ဗံုအႀကီး အေသး အဆင့္ဆင့္ (၁၉)လံုး၊
 ေၾကးဝိုင္းမွာ ေၾကးဝိုင္း(၁၈)လံုး၊
 ေမာင္း (၁၇)လံုး၊
 ေျခာက္လံုးပတ္မွာ ဗံုႀကီး(၂)လံုး၊ မႀကီး မေသး ဗံု(၄)လံုး ပါပါတယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္းတခုမွာ တျခားသိသင့္သိထိုက္တာ က်န္ပါေသးသလားခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းဝိုင္းမွာ ေရွ႔တန္း သံုးမ်ိဳးလို႔ေခၚတဲ့
၁။ ေၾကးဝိုင္း
၂။ ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔
၃။ ပဥၥရူပရုပ္-တို႔ ရွိတယ္ဆိုတာကို သိသင့္ပါတယ္။
* ဗံုေတြကို မွန္စီေရႊခ်နဲ႔ လွလွပပ ကာရံထားတဲ့ ဝိုင္းအေၾကာင္း သိခ်င္ပါတယ္ ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
** အဂၤလိပ္အုပ္စိုးခ်ိန္ေလာက္ကစျပီး ဝိုင္းရွစ္ျပား (ပန္းဝိုင္းရွစ္ခ်ပ္) ကို စတင္အသံုးျပဳခဲ့ၾကတာပါ။ အရင္ကေတာ့ ရိုးရိုးအကာအရံပဲ လုပ္ထားပါတယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္းမွာပါဝင္တဲ့ ပစၥည္းမ်ားရဲ႔ တန္ဖိုးကို သိခြင္ျပဳပါဦးခင္ဗ်ား။
** ဆိုင္းဝိုင္းထဲက
ဗံုေတြက (၁)ေသာင္း (၃)ေထာင္ေလာက္ ရွိပါတယ္။
ေၾကးဝိုင္းက (၁)ေသာင္း) (၂)ေထာင္ေလာက္ ရွိပါတယ္။
ေမာင္းဝိုင္းက (၇)ေထာင္ (၈)ေထာင္ေလာက္ ရွိပါတယ္။
၆-လံုးပတ္က (၁)ေသာင္းဝန္းက်င္ ရွိပါတယ္။ 
စည္းနဲ႔ဝါးက (၅)ရာခန္႔ ရွိပါတယ္။
* ေရႊစစ္နဲ႔ မွန္စီေရႊခ် ဝိုင္းနဲ႔ ေၾကးဝိုင္း၊ ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ ပဥၥရူပရုပ္ ေရွ႔တန္းသံုးမ်ိဳးရုပ္ရဲ႔ တန္ဖိုးကေကာ ခင္ဗ်။
** (၅)သိန္းခြဲေလာက္ ရွိပါတယ္။
ဒစ္စကိုေရႊနဲ႔ေတာ့ (၂)သိန္းခြဲေလာက္ ရွိပါတယ္။
* ဆိုင္းမွာ ပတ္စာ အေရးႀကီးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ပတ္စာအေၾကာင္း အမိန္႔မိန္႔ပါဦး ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
** ပတ္စာကို အစာေရစာလို႔လဲ ေခၚပါတယ္။ ေရွးကေတာ့ မက်ည္းသားကို ျပာခ်ျပီး ထမင္းနဲ႔ ေရာနယ္တာပဲ။ မက်ည္းျပာက တစ္ျခားျပာထက္ အငန္ဓာတ္ပိုတယ္။
ပတ္စာရဲ႔သေဘာက ရာသီဥတု အပူအေအးေပၚတည္ျပီး အသံေျပာင္းသြားေလ့ရွိပါတယ္။
* ဆိုင္းဆရာမ်ားအေနနဲ႔ ပတ္စာကို ဘယ္လိုေရြးခ်ယ္တတ္ၾကပါသလဲ ခင္ဗ်။
** အေပ်ာ့၊ အမာ စသည္ျဖင့္ ႏွစ္သက္သလို သံုးေလ့ရွိၾကပါတယ္။
* ပတ္စာရဲ႔ အေပ်ာ့ အမာကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ေလ့ ရွိၾကပါသလဲ ခင္ဗ်။
** ႏွာသီးဖ်ားရဲ႔ အမာ၊ ႏွာသီးဖ်ားရဲ႔ အေပ်ာ့ကို စံထားတတ္ၾကပါတယ္။
* လက္ရွိအခ်ိန္မွာေကာ အခုေျပာတဲ့ ပတ္စာကိုပဲ သံုးၾကပါသလား ခင္ဗ်ား၊ ျမန္မာ့ပတ္စာနဲ႔ေကာ ဘာကြာပါသလဲ ခင္ဗ်ား။
** ႏိုင္ငံျခားေကာ္မႈန္႔ကို ေရႏွင့္ေဖ်ာ္ျပီး ပတ္စာလုပ္ေနၾကပါတယ္။ ျမန္မာနည္းျဖစ္တဲ့ ထမင္းလံုးပတ္စာကို မမီပါဘူး။
ေကာ္မႈန္႔ပတ္စာက အသံဝပ္တယ္၊ ထမင္းလံုးပတ္စာက အသံလြင္တယ္။
* ဆိုင္းဝိုင္း အကာအရံကို ဘယ္ျမိဳ႔ဘယ္ေဒသမွာ လုပ္ပါသလဲ ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား။
**  ဆိုင္းဝိုင္းမ်ားကို မႏၲေလး ဘုရားႀကီးရဲ႔ ေတာင္ဘက္ ဇြန္းစုက လုပ္တာပါ။
* ဆိုင္းဝိုင္းကို ပြဲေပးရပါသလား ခင္ဗ်ား။
** လမိုင္းနတ္ကို ပူေဇာ္တဲ့ပြဲ တစ္ပြဲ ေပးရပါတယ္။
* ဟုတ္ကဲ့ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာကို အခုလိုအခ်ိန္ေပးျပီး ျပည့္စံုေအာင္ ေျပာျပတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္လွပါတယ္ ခင္ဗ်ား။
မွတ္ခ်က္။ မႏၲေလး ပန္တ်ာေက်ာင္း ဆိုင္းပညာရွင္ႀကီး ဦးစိန္တင္ညြန္႔ရဲ႔ ဇာတိက မိတၳီလာျမိဳ႔ပါ။ ဆရာႀကီးကို ရံုးခ်ိန္အတြင္း ေက်ာင္းမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ေရးသားသူ-ဦးသန္းေဖျမင့္
(နကၡတၱ-၁၉၉၆-၁၀)

No comments: