ေက်ာက္ဂူဥမင္သမိုင္းေႀကာင္း
ေညာင္ဦးျမိဳ႕ ငွက္ပစ္ေတာင္၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ေခ်ာက္မ်ားထူေျပာသည့္ အေရွ႕ဘက္တြင္တည္ရွိပါသည္။ ကုန္းတစ္ခုကို မ်က္ႏွာျပင္ညီ ဥမင္ေဖာက္ျပီး ေရွ႕ကပိတ္၍ ေက်ာက္အုတ္မ်ားျဖင့္ တည္ထားေသာ စတုဂံလိုဏ္ အေဆာက္အအံု ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂံတြင္ ေက်ာက္အေဆာက္အအံုမ်ားအနက္ နန္းဘုရားနွင့္ ေက်ာက္ဂူဥမင္တို႔ မွာလက္ရာေကာင္း၍ ထင္ရွားပါသည္။
ေက်ာက္ဂူဥမင္ရွိ ေက်ာက္စာအရ သကၠရာဇ္ ၅၅၀ ခုနွစ္တြင္ နရပတိစည္သူမင္း တည္ေဆာက္၍ သခင္ပါလ မေထရ္အား လွဴဒါန္းခဲ့ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ေရွးအစဥ္အလာ စကားအရ ေက်ာက္ကူးဟုလည္းေခၚသည္။ ေက်ာက္ကူးအမည္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းမွာ နရပတိစည္သူမင္းၾကီးလက္ထက္ ငွက္ပစ္ေတာင္ဂိုဏ္းၾကီး ဦးစီးနာယက ဥတၲရာဇိ၀မေထရ္၏တပည့္ က႑ိတမေထရ္သူျမတ္သည္ ေက်ာက္ဂူဥမင္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသီလ ေဆာက္တည္ေနစဥ္ မာတုဂါမ (နန္းတြင္းကေခ်သည္) တစ္ဦးက ေယာဂီအသြင္ျဖင့္ သီလက်ိဳးေပါက္ေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးၾကံေဆာင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။
ထိုေယာဂီေယာင္ေဆာင္ (ကေခ်သည္)မွာ အၾကံမေအာင္ေသာ္လည္း ထိုမေထရ္နွင့္ မိမိသည္ မလြတ္မကင္းရွိခဲ့ေၾကာင္း မေကာင္းသတင္းလႊင့္ရာ ျပည္သူတို႔နားမွတစ္ဆင့္ နန္းတြင္း ဘုရင့္နားသို႔တိုင္ ေပါက္ၾကားခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ မေထရ္လည္း မေနသာေတာ့ဘဲ မိမိသီလမညစ္ႏြမ္းေၾကာင္း သစၥာျပဳရန္ မင္းနွင့္ျပည္သူတို႔ကို နတ္သမီးကမ္းပါး တစ္ေနရာတြင္ ခ်ိန္းဆို၍ မေထရ္ျမတ္က အနီးရွိ ဓားေသြးသမားထံမွ ဓားမနွင့္ ဓားေသြးေက်ာက္ကို အလွဴခံေတာင္းယူျပီး မိမိသီလ ညစ္ႏြမ္းပါက ယင္းဓားမႏွင့္ေက်ာက္ ေရ၀ယ္ျမဳပ္၍ မိမိသီလ စင္ၾကယ္ပါက ထိုဓားမနွင့္ေက်ာက္ ေရ၀ယ္ဆန္ကူးပါေစသတည္းဟု သစၥာျပဳ၍ ေရမွာပစ္ခ်လွ်င္ ဓားမနွင့္ ေက်ာက္သည္ ေရအထက္ဆန္၍ ကူးေလသည္။ မင္းၾကီးလဲ ကိုယ္ေတြ႔မ်က္ျမင္ျဖစ္၍ ပ႑ိတမေထရ္ အေပၚယခင္ထက္တိုး၍ ၾကည္ညိဳကာ မေထရ္သီတင္းသံုးခဲ့ေသာ ေနရာတြင္ဥမင္တူးေဖာ္၍ ေက်ာက္အုတ္မ်ားျဖင့္ ဂူတည္ေဆာက္ ကိုးကြယ္၍ ေက်ာက္ဂူေျမာက္ဘက္ နတ္သမီးကမ္းပါး အနီးတြင္လည္း ေစတီတစ္ဆူတည္၍ ဓားမကူး (ဓမပါ)ဟု ဘြဲ႕အမည္ေပးခဲ့ေၾကာင္း ဆိုပါသည္။
ေက်ာက္ဂူဥမင္ တုိက္ ေျမညီထပ္တြင္ အတြင္း အျပင္ ေက်ာက္အုတ္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားၿပီး အေပၚပိုင္း ႏွစ္ဆင့္မွာ ႐ုိး႐ုိးေျမအုတ္ မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားသည္။ ဥမင္၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ အ၀င္မုခ္၊
အာ႐ံုခံခန္းမ ရွိၿပီး ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာမူေနသည့္ သဲေက်ာက္ျဖင့္ ထုလုပ္ ထားသည့္ ဗုဒၶ႐ုပ္ဆင္းတု ရွိသည္။ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္၏ အေရွ႕၊ အေနာက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္တြင္ စၾကၤလမ္းမ်ား ရွိသည္။
ဥမင္အတြင္းသုိ႔ ဆင္းတုေတာ္၏ အေရွ႕ အေနာက္ ကို ခံုးေျဖာင့္ ေပါင္းကူး ၀င္ေပါက္မွ ဥမင္လုိဏ္ေခါင္း အတြင္း ၀င္ေရာက္ႏုိင္သည္။
ဥမင္ လုိဏ္ေခါင္းအတြင္း ၀ကၤပါသဖြယ္ ေထာင့္ခ်ိဳးမ်ားျဖင့္ ေဖာက္လုပ္ထားၿပီး ၀ကၤပါလမ္း၌ ကမၼဌာန္း ဘာ၀နာ တရား အားထုတ္ရန္ အခန္းက်ဥ္းမ်ားလည္း ရွိသည္။ ဥမင္၏ အေရွ႕ ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာတြင္ ျပတင္းေပါက္မ်ား ရွိသည္။ ဥမင္လိုဏ္ေခါင္းအတြင္းသို့အလင္းေရာင္ ရရန္ ေရာင္လင္း ေပါက္မ်ား ေဖာက္ထားသည္။ေက်ာက္ဂူဥမင္တြင္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီႏွင့္ ေက်ာက္ဆစ္ ပန္းတေမာ့ လက္ရာမ်ားကိုလည္း ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။ ေက်ာက္ဂူဥမင္ အတြင္းရွိ ပဓာနဗုဒၶရုပ္ပြား ဆင္းတုေတာ္ ႀကီး ရွိသည့္ ဂႏၶကုဋီတုိက္ နံရံ ေအာက္ပုိင္းတြင္ နံရံ ေဆးေရး ပန္းခ်ီမ်ားလည္း ရွိပါသည္။
ဂူ၏ အာ႐ံုခံ ခန္းမႀကီးကုိ ႀကီးမားေသာ ေက်ာက္အုတ္စီ တုိင္မႀကီး ႏွစ္ခုက ေထာက္ထားၿပီး ေက်ာက္တုိင္ ေအာက္ေျခ ပတ္လည္တြင္ အလြန္လွပေသာ ေက်ာက္ပန္းခက္မ်ားျဖင့္ ထြင္းလုပ္ထားသည္။ ေက်ာက္ဂူ တုိက္မအတြင္း အေရွ႕၊ အေနာက္ႏွင့္ ေျမာက္နံရံတြင္ နံရံမုခ္ ကပ္သံုးတန္း ရွိၿပီး နံရံမုခ္ကပ္ (၄၉)ခု ရွိသည္။ ထုိနံရံမုခ္ကပ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶရုပ္ပြား ေက်ာက္ဆင္းတုမ်ား ႏွင့္ ဗုဒၶ၀င္ခန္း ဆုိင္ရာ ေက်ာက္ဆစ္ရုပ္ထု မ်ားရွိသည္။
ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္မ်ားတြင္ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒန မင္းႀကီး လယ္ထြန္း မဂၤလာျပဳစဥ္ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၱ မင္းသားဇဗၺဴ႕ သေျပပင္ရိပ္တြင္ ေနပံု၊ မုစလိႏၵာ သတၱဟ စံေနပံု၊ ဘုရားေလာင္း ဒုကၠရ စရိယာ က်င့္စဥ္၊ နတ္တုိ႔က နားရြက္မွ ႀသဇာသြင္းပံု ေက်ာက္ဆစ္ လက္ရာမ်ားကုိ ေလ့လာႏုိင္သည္။ (အမ်ိဳးသား ယဥ္ေက်းမႈ ျပတုိက္ရွိ ဘုရားေလာင္း ဖြားေတာ္မူခန္း ေက်ာက္ဆစ္႐ုပ္ထုမွာ ဤ ေက်ာက္ဥမင္ဂူမွ ယူေဆာင္ ျပသျခင္း ျဖစ္သည္။) ေက်ာက္ဂူဥမင္၏ အ၀င္မုခ္ လက္၀ဲလက္ယာ ေထာင့္ခ်ိဳးမ်ားတြင္ အလြန္လွပေသာ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာ ဘီလူး႐ုပ္၊ မိန္းမ႐ုပ္၊ ၾကာပန္းမ်ား အၾကား ကိႏၷရီ ကိႏၷရာ႐ုပ္၊ နတ္႐ုပ္၊ ျခေသၤ့၊ က်ား၊ သမင္၊ ယုန္႐ုပ္မ်ားကုိ ေက်ာက္အုတ္ မ်ားစီ၍ ထြင္းထု ထားသည္။
No comments:
Post a Comment